
12 fenn- és megtartható újévi fogadalom cégeknek
Az Újév lehetőség a változásra, jó alkalom, hogy nyitott fülekre találjanak azok az elköteleződések, amik fontosak számunkra és a cég imázsépítése szempontjából. A zöld fogadalmak magasabb célt képviselnek, és az ennek eléréséért tett minden apró lépés összeköti az embereket. Ha pedig a munkaadó áll ki a fenntartható célkitűzések mellett, melyek nem légből kapott greenwasher mondatok, amik néhány nap alatt köddé válnak, hanem gondosan felépített SMART célok, az olyan pozitív légkört teremt, mind a belső, mind a külső érintettek számára, amit nem helyettesít semmilyen évindító akció.
Attól függően, céged éppen hol áll a zöldülés felé vezető úton, kisebb-nagyobb célokat is kitűzhettek. Fontos, hogy ezek mindenki számára jól átláthatóak, követhetőek és egyértelműek legyenek – érdemes lehet egy zöld edukációs anyagot is csatolni a fogadalmakról szóló beszélgetéshez. Hoztunk néhány példát, amit beépíthettek a 2022-es zöld céljaitok közé, olyanokat is, melyek nagyon alacsony költséggel járnak és olyanokat is, melyek nagyobb befektetéssel, de nagyobb megtérüléssel is járnak, ha a munkavállalói élményeket, a well-beinget és a cégimázst értéknek tekintjük. Márpedig annak tekintjük.
1. Szerezzetek és használjatok szelektív hulladékgyűjtőket!
Lehet, hogy ez nem tűnik túl nagy ötletnek, pedig nagyon sokat számít. Ha még nem tettétek meg, szerezzetek be külön papír-, műanyag-, és üveg hulladékgyűjtőket. Itthon például a Recobin biztosít környezetbarát, papírból készült szelektív szemeteseket irodák és esemény számára. Az Envirowise cég adatai szerint az irodai hulladék 70%-a újrahasznosítható, ami hatalmas mennyiség. Fontos, hogy mindenki tudja, hogy milyen hulladék hova kerülhet – tartsatok közösségépítő workshopot a témában! A mindennap keletkező hulladékok mellett a bútorokat, televíziókat, laptopokat is hasznosítsátok újra, ha még használhatóak, adjátok oda a rászorulóknak! Arról, hogy ezt hogy tudod megtenni, a Magyar Református Szeretetszolgálat weboldalán találsz információkat.
2. Home office a környezetért
Az elmúlt két évben már hozzászoktunk az otthonról történő munkavégzéshez: van, aki megszerette, van, aki megutálta, és a cégek is mind másképp építették be a stratégiájukba. Akárhogy is, ha tehetitek, ne szabaduljatok meg teljesen a HO lehetőségétől: a mindennapos bejárás a munkahelyre nagy károkat okozhat a környezetnek, főleg, ha nagy cégről van szó. Ráadásul a munkavállalók jólétét is szolgálhatja egy, az egyéni preferenciák alapján kialakított hibrid stratégia.
3. Bringára fel!
Szervezzetek csapat- vagy egyéni versenyeket: aki a legtöbb biciklivel megtett kilométert gyűjti össze, az nyer! Ahhoz, hogy a dolgozók szívesen járjanak bringával dolgozni, fontos, hogy biztosítsatok kerékpár-tárolót, és ha van rá lehetőségetek, zuhanyzót, vagy egy helyiséget, ahol kényelmesen átöltözhetnek. Ha nincs az épületben ilyen, működjetek együtt egy közeli konditeremmel!
2022. január elsejétől pedig akár magáncélra használható kerékpárt is biztosíthat a munkáltató adómentesen, cafeteriaként!
4. Váltsatok környezetbarátra, ahol csak lehet!
Szerezzetek be energiatakarékos égőket, vegyetek csomagolásmentes teát, fair-trade kávét és üveges tejet. Egy víztisztító rengeteg műanyagpalacktól menti meg a környezetet, ha pedig korszerű, energia-takarékos fűtésre cserélitek a régit, jelentősen csökkenhetnek a költségeitek. A számítógépek, nyomtatók fénymásolók és más elektronikus eszközök esetében is mind kaphatóak energia-takarékos modellek.
5. Fény-menedzsment!
A kiégett égők környezetbarátra cserélése mellett mást is tehettek, hogy csökkentsétek a világítás energiafelhasználását. Használjátok ki a lehető legjobban a természetes fényt! Szerezzetek be olyan függönyöket, melyek átengedik a napsugarakat és rendezzétek el úgy az asztalokat, hogy ne kelljen besötétíteni ahhoz, hogy a dolgozók lássák a monitorokat. Azokban a helyiségekben, ahol éppen nem tartózkodik senki, kapcsoljátok le a lámpát. Az is megoldás lehet, ha az egyes munkaállomásokhoz külön világítást szereltek fel, így nem kell a teljes teret megvilágítani minden alkalommal – ez elsősorban open-office –okban fontos.
6. Komposztáljatok!
A kisebb benti komposztálók kezdenek elterjedni a piacon, ami azt jelenti, hogy vannak már olyan modellek, melyeknek ára nem tétel egy vállalat számára. Ha van udvarotok, akár közös kertet is fenntarthattok a kávézaccból, teafűből, szalvétákból és más konyhai maradékokból álló komposzt segítségével!
7. Le az egyszer használatos eszközökkel!
Felejtsétek el a műanyagpoharakat, sem az irodában, sem a rendezvényeken nincs semmi keresnivalójuk. Ez persze egyértelmű, de még rengeteg olyan egyszerhasználatos eszköz bújik meg az irodában, amire fel sem figyelünk. A konyhai törlőkendőket például helyettesíthetitek mosható, kukoricából vagy textilből készült változattal, a szalvétákat textilszalvétákkal, a wc-be kihelyezett kéztörlőket pedig törölközőkkel. Heti egy út a mosodába még mindig jobban megéri, mind költség, mind a környezet szempontjából, mint a sok-sok kidobott papír és műanyag.
8. Kevesebb csomagolóanyag
Ha kedveskedni akarsz a munkavállalóknak, ne pizza-napot tartsatok, és ne egyesével becsomagolt csokit tegyetek ki az asztal közepére, hanem vegyetek hazai gyümölcsöt! Ha nem tudjátok helyettesíteni a csomagolást, használjatok újrahasznosított papírt, és díszítsétek szárított növényekkel a csomagokat és a termékeket!
A Harmonian nevű cég például így oldotta meg az élelmiszerek csomagolását.
9. Intsetek búcsút a papírnak!
A modern cégek hihetetlenül gyorsan alkalmazkodtak a digitális éra megoldásaihoz, és alkalmazkodnak folyamatosan az újabb és újabb eszközökhöz. Valójában ma már a legtöbb cégnél egyáltalán nincs szükség papírra a munkafolyamatok során. A papírgyártás rengeteg vizet és olajat használ fel, a szelektív hulladékgyűjtés pedig nem oldja meg ezt a problémát. A felhő alapú dokumentum-megosztás nem csak modernebb és környezetbarátabb a papír alapúnál, de gyorsabb és hatékonyabb is.
10. Zöldüljön a teljes ellátási lánc!
Itt az ideje felülvizsgálni, kikkel dolgoztok együtt, és ők mit tesznek a környezetért, vagy a környezet ellenében. Az ellátási lánc tagjaként felelős vagy a beszállítóidért, és az, hogy erőforrást fordítotok arra, hogy a teljes gyártási és szállítási folyamat zöldebb lehessen, igazi elköteleződést mutat a fenntarthatóság mellett.
A teljes ellátási láncért felelős annak minden szereplője.
11. Váltsátok meg a karbonlábnyomotokat!
Akármennyire is igyekeztek népszerűsíteni a hibrid munkavégzést és a kerékpározást, biztosan nem tudjátok nullára redukálni a szén-dioxid kibocsátást, ami a munkavállalók közlekedése során keletkezik. Vezessetek listát, arról, hogy ki, hány kilométert tesz meg naponta autóval és havonta váltsátok meg az összegyűlt karbonlábnyomotokat! Időnként ez akár egy közös, csapatépítő faültetés formájában is megvalósulhat, rendszerszinten pedig kérjétek a MyForest segítségét. Mi lehet jobb közös érték, mint egy saját erdő?
12. Fenntartható rendezvények egész évben
A fent felsoroltak mindegyike érvényes a mindennapok mellett a céges eseményeken is. Ha tanácsot szeretnél kérni közelgő rendezvényetek zöldítésével kapcsolatban keresd Nikit a niki@highvibes.hu e-mail címen!
Ha szeretnétek igazán komolyan belevágni a fenntarthatóságba, nézzétek meg, milyen lehetőségeket rejt az Európai éghajlati paktum. A kezdeményezés segít abban, hogy a kitűzött, mérhető céljaitokat és a munkát, amit beletesztek a folyamatba, amivel eléritek ezeket, kommunikáljátok mind a dolgozók, mind a fogyasztóitok felé. Olvass bővebben a programról itt!

Csomagolásmentes boltok, mindenütt!
A Zero Waste forradalom úttörői a csomagolásmentes boltok, amik egy fenntartható kiskereskedelmi lánccal teszik elérhetővé a magánemberek számára a tudatos vásárlást. Szerencsére egyre több helyen találhatsz ilyen üzletet, vidéken is, sőt, sokan már házhozszállítást is vállalnak!

Céges ajándék, ami #nemszemét
Ahogy egyre inkább beleástuk magunkat a fenntartható ajándékokba, azt vettük észre, hogy sokkal több gondoskodás elfér egy jutazsákban vagy egy ajándékkártyán, mint egy celofán csomagban. Egy zero waste ajándékhoz ugyanis elsősorban ötlet kell! Ha pedig ötletelsz, az azt jelenti, fontosak számodra a munkavállalóid – és persze a bolygó is – és nem a lehető legegyszerűbben igyekszel letudni a karácsonyi ajándékozást, hanem a lehető legjobban.

Kisokos a GVH-tól: így ne ess a greenwashing hibájába!
„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több piacon is észlelte, hogy egyre elterjedtebb gyakorlat a termékek, szolgáltatások vagy a vállalkozás működésének környezetbarát, fenntartható jellegére utaló állításokkal történő népszerűsítése” – így indul az a 14 oldalas kisokos, ami a versenyhivatal tanácsait gyűjti össze ahhoz, hogy ne legyünk greenwasherek. Összefoglaltuk a legfontosabb pontokat!