
Esettanulmány: Vitorlásverseny fenntarthatóan
Az óceán és a klíma kéz a kézben járnak, nemcsak a természetben, hanem a The Ocean Race fenntarthatósági programjában is, mely a Racing with Purpose nevet kapta. Az éghajlat-pozitív verseny gyakorlati megközelítéseiről Meegan Jonesírt cikket nem rég, ezt hoztuk el nektek. Mert az ördög a részletekben rejlik.
Mi is az az Ocean Race Europe?
Az Ocean Race Europe egy háromhetes vitorlásverseny volt, mely 2021. május-júniusában zajlott, 4 megállóval, illletve, ha a prológot is számítjuk, akkor héttel. Négy csapat versenyzett a Litvánia és Svédország közti szakaszon, és a résztvevők újracsoportosítása után 12 együttes indult Franciaország és Olaszország között.
Körülbelül 100 fős szárazföldi személyzet segítette a szervezők és a csapatok munkáját, és ugyanennyi versenyző vett részt az eseményen.
Mint azt tudjuk, a nemzetközi események esetén a logisztika az egyik legfontosabb környezeti tényező. A szervezők hatalmas erőfeszítéseket tettek azért, hogy a személyzetet és a felszerelést a lehető legkevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával juttassák el egyik megállóból a másikba.
Figyelembe véve a szoros ütemterv szerinti időt és az emberek számát, feltérképezték az összes lehetséges utazási lehetőséget. Meegan Jones szerint semmi sem izgalmasabb ennél a feladatnál! Vonatokat, buszokat, teherautókat kerestek, melyek a teljes felszerelést és az összes személyzetet szállítani tudják, sőt még charter járatokat is megnéztek, hogy összehasonlítsák ezeket az opciókat a repüléssel.
Végül a timing, a személyzet mozgatása, a Covid és az üvegházhatású gázok tekintetében a leghatékonyabb megoldás az volt, hogy minden csapat számára két ember vitte autóval a felszerelést, a személyzet többi része pedig repült a megállók között. „Hidd el, kiszámoltuk” – írta Jones.
„A lehető legeredményesebbek akartunk lenni, ezért csapatonként 5 főre korlátoztuk a legénység számát és a szervezők listáját is lerövidítettük, amennyire csak lehetett. Így végül 30 ember utazott a genovai fináléra.”
Körülbelül 250 tonnára becsülték előzetesen a The Ocean Race Europe ÜHG-kibocsátását. Ennek negyede köthető a szervezőcsapathoz, a fennmaradó háromnegyed pedig a csapatok részvételéből származik.
A cikk írásának pillanatában a valós adatokat még kalkulálták, de úgy tűnt, a becslések nagyjából helyesek voltak. A repülőutakon és az egyéb utazási módokon felül a szállodai éjszakákat, a hajók üzemanyagát, a helikoptereket és a versenyfalukban felhasznált energiát kellett figyelembe venniük.
(Az energia nem szerepel a grafikonon, mivel szinte teljes mértékben megújuló energiaforrásokra támaszkodott az esemény, így elhanyagolható – és a cikk írásakor még nem ismert – a hatás.)
A csapatok is kivették a részüket
Gyakran felmerülő téma a szakmában, hogy a sporteseményeken sokszor a szervezőknek kell megfizetniük a csapatok, a sportolók, és van, hogy a nézők károsanyag-kibocsátását is. A Racing with Purpose filozófia része azonban, hogy tartós változást csak mások bevonásával érhetünk el: mindenkinek részt kell benne vennie.
Ahhoz, hogy valóban klímapozitív lehessen a verseny tehát, a résztvevő csapatokat is arra biztatták a szervezők, hogy vállaljanak felelősséget az éghajlatra gyakorolt hatásuk kiegyenlítésében.
A vitorlás csapatok pedig csatlakoztak a koalícióhoz, mely a Race, a VO65 és az IMOCA együtt állásából jött létre és az ENSZ Sports for Climate Action keretében vállalták, hogy fellépnek az éghajlatváltozás ellen. Ezzel elkötelezték magukat a felelős magatartás, a fenntartható fogyasztás és a környezetvédelmi ismeretek oktatása és kommunikálása mellett.
Kibocsátásból klímapozitivitás
„Ahhoz, hogy klímapozitívak lehessünk, biztosnak kellett lennünk abban, hogy a lehető legjobban követjük nyomon a verseny és a csapatok hatásait, majd természetesen ellensúlyoznunk kellett ezeket az elkerülhetetlen kibocsátásokat” – magyarázta Jones.
A számítást a becslésekre alapozta, majd a folyamatosan érkező adatok segítségével korrigálta a részleteket. Ezután jöhetett az ellensúlyozás.
A csapatok és a szervezet közösen támogattak egy Blue Carbon projektet, mely a madagaszkári mangrove erdők helyreállítását tűzte ki célul. A program nem csak semlegesíti a szén-dioxidot, de az ökoszisztémák regenerációja, a tengeri élet és a helyi közösségek támogatása is része.
Összességében a Race több szén-dioxidot váltott meg, mint amennyit kibocsátott a verseny során, hogy támogassa az éghajlatváltozás elleni küzdelmet.
Forrás: Meegan Jones: linkedin.com

Trendek, problémák és lehetséges eszközök az élelmiszeriparban: A WWF előrejelzései 2021-re
A World Wildlife Fund minden évben meghatározza és közzéteszi azoknak a globális kérdéseknek, trendeknek és eszközöknek a listáját, melyek leginkább befolyásolják a következő év gazdaságát, az élelmiszeriparra koncentrálva. Nemrég jelent meg a 2021-re vonatkozó összefoglaló. Ez persze csak előrejelzés, a valóságban sok minden változhat: a lista célja a tudatosság megteremtése, valamint gondolkodásunk és cselekedeteink megváltoztatása a környezettudatosabb jövőért.

Egy fenntartható piac vezetői - 2020
A GlobeScan egy olyan felmérés, ami 1997 óta évről évre összeveti a szakértők véleményét, arról, hogy hogyan teljesítenek a piacvezető vállalatok és szervezetek a fenntartható fejlődés terén. Idén május és július között végezték el a kutatást, az elmúlt évtizedek legnagyobb közegészségügyi krízishelyzetének kellős közepén. A már megszokott gazdasági-társadalmi kérdések mellett a COVID-19-el kapcsolatban is feltett néhányat a felmérést végző ERM szervezet. Hogyan befolyásolta a fenntarthatósági terveket és a vezetői lépéseket ez a váratlan bizonytalanság?

Úton a fenntarthatóság felé – Harley Davidson, Bank of the West, VF Corporation
Az, hogy egy termék vagy szolgáltatás környezetbarát, ma már nem egyedi előny (USP, unique selling point). A kis cégektől kezdve az ismert óriásvállalatokig egyre több piaci szereplő tekint átfogó értékként a fenntarthatóságra, eszerint alakítják át működésüket, választják ki befektetéseiket és fejlesztik termékeiket. Cikksorozatunkban elsősorban nagyvállalatokkal foglalkozunk: a közismertséggel ugyanis az útmutatás felelőssége jár, ezért kiemelten fontos, hogy a piacvezető szereplők is a fenntarthatóság felé haladjanak, a kisebb vállalati, szervezeti és egyéni kezdeményezések zászlóvivőjeként.