Talán azt már nem kell bizonygatnunk, hogy nem csak a hippikommunák lehetnek fenntarthatóak, azonban még mindig sokak fejében a fenntarthatóság a lemondással, ez pedig a hiányérzettel párosul, tehát a luxus és a kényeztetés ellentéte. Mennyi alapja van ennek a feltételezésnek? Tényleg nem lehet fenntartható, ami luxus?
A gazdasági és környezeti tényezők egyre inkább összefüggenek, a társadalmi ügyek már nem választhatóak el a corporate világtól, a Z generáció, mint fogyasztói és mint munkavállalói, sőt döntéshozó szegmens pedig azon dolgozik, hogy az elmosódott határvonalak felelősség és üzlet között teljesen eltűnjenek. Meddig maradhat a folyamaton kívül a luxusszegmens, meddig védekezhet a minőséggel, és mi kell ahhoz, hogy megdöntsük a sztereotípiát, hogy ami igazán jó, az áldozattal jár?
Már évtizedes szakirodalom épült fel a téma köré, de még mindig aktuális. Gazdasági válság ide vagy oda, a luxusipar folyamatosan növekszik, és minél nagyobb, annál fontosabb a CSR-kapcsolódását kutatni. A luxuscikkek gyakran irányítják a piaci trendeket, a fenntarthatóság felé való elmozdulás így a tömegtermékek esetében is megnyithatja az utat. Ahogy minden más iparágban, ebben is versenyelőnyt jelenthet a fenntarthatóság, nem csak a Z, hanem az Y generáció számára is.
Mi is az a luxus?
Kunz, May és Schmidt 2020-as tanulmányában leírja, hogy a luxustermékeket bár nehéz definiálni, a legtöbb szakmai nézőpont egyetért abban, hogy
- érzésekhez és az érzéki élményekhez kapcsolódnak,
- túlmutatnak a szükségleteken,
- magas áruk általában nincs összefüggésben előállításuk költségeivel.
Az első két pont természetesen relatív, így nehezen meghatározható. Mindenkinek mások a szükségletei és az érzései. Az, hogy mit nevezünk luxusnak függ a társadalmi, politikai, gazdasági kontextustól, és az egyéni értékektől.
Általánosságban elmondhatjuk azonban, hogy a fogyasztók elvárják, hogy egy termék vagy szolgáltatás egyedi élményt nyújtson, a kényelmüket szolgálja, ízléses, minőségi, drága és nehezen hozzáférhető legyen, ahhoz, hogy luxusként tekintsenek rá.
Rendezvényszervezőként sokszor dolgozunk szállodákkal, melyek jelentős részének egyik alappillére a luxus. Ahogy a vendéglátóiparban és a turizmusban is egyre nagyobb versenyelőny a fenntarthatóság, úgy épülnek be ezek a gyakorlatok a hotelek világába is – egyre több eszköz áll a szolgáltatók rendelkezésére, hogy a megújuló energiaforrások, a környezetbarát anyagok és az etikus munka gyakorlatainak alkalmazásával magas színvonalú, környezetileg és társadalmilag felelős szolgáltatásokat nyújthassanak, miközben fenntartják a luxus színvonalat.
Ami pedig a luxustermékeket illeti, általában tartós, magas minőségű anyagokból készülnek, etikus gyártási gyakorlatok során, hosszú élettartamuk pedig máris fenntarthatóbbá teszi őket, mint alacsonyabb színvonalú helyettesítőik. Így a fogyasztóknak ritkábban kell új terméket venniük, ezzel csökken a termelt hulladék, és hosszú távon pénzt is spórolhatnak. A spórolás viszont már nem a klasszikus luxus jellemzője. Olyannyira összefonódni látszik a fenntarthatóság a gazdaság működésével, hogy lassan nehéz minőségi szolgáltatásokról és termékekről beszélni anélkül, hogy figyelembe vennénk a változást, amit a zöldebb gyakorlatok jelentenek.
Miért ne lehetne tehát a luxus aktuális definíciója, hogy
- Értéket teremt, ami jó érzéseket és élményeket jelent
- Túlmutat az általános szükségleteken (de nem erőforrások tekintetében)
- Hosszú távon megtérülő befektetés?
Az érem másik oldala: amikor a fenntarthatóság a luxus?
Bizonyos értelemben a fenntartható termékek és szolgáltatások luxusnak tekinthetők. Valami olyat kínálnak, ami kizárólagos, magas minőségű és harmadik fél által minősített. A fenntartható, tartós anyagok és a hitelesítés pedig drágább egységárat is jelent. A fenntartható szemlélet azonban hosszú távon gondolkozik, vagyis ahogy mi szoktuk mondani saját iparágunkra vonatkozóan: a második zöld rendezvényed már olcsóbb lesz, mint amilyen az utolsó hagyományos volt.
Emellett pedig sok fenntartható lehetőség olcsóbb és hozzáférhetőbb, mint a környezetre káros társaik. Például a használt ruhák vásárlása, a többször használatos vizespalack használata vagy a tömegközlekedés mind olyan megfizethető és fenntartható lehetőségek, amelyek sok ember számára elérhetőek. Nem minden zöld megoldás esik tehát a luxus kategóriába. Sőt, ahogy végigfut az ellátási láncon a fenntarthatóság igénye, egyre kevesebb – mondhatjuk, hogy szélesedik és mélyül a zöld-piac és lassan tömegtermékké válnak a zero waste megoldások.