
Fenntarthatóság és fogyasztói szokások: mi változott 2021-ben?
Azt gondolhatnánk, a koronavírus megfékezéséért tett erőfeszítések mellett már nem maradt energiánk a fenntarthatóságért küzdeni. Vagy azt, hogy a járvány miatt sokan ráébredtünk, hogy ez nem mehet így tovább. Mi az igazság? A Deloitte összehasonlította a brit fogyasztók attitűdjét 2021 márciusában, az egy évvel korábbi felmérésének adataival. Lássuk, mire jutottak: követendő példát jelent az Egyesült Királyság fogyasztói bázisa?
A kutatás a fogyasztók fenntartható életmódhoz történő alkalmazkodását, a fennálló akadályokat és a legnépszerűbb etikus és környezetbarát döntéseket vizsgálta, a COVID-19 járvány hatásaink figyelembevételével. A 2021 márciusában megkérdezett emberek eredményeit összehasonlították a járvány elején végzett kutatás adataival. A várakozásoknak megfelelően a korábbi trendek egy része felgyorsult, míg más szokások kevésbé váltak fontossá.
Mit teszünk meg a környezetért?
A 2020-as felméréshez hasonlóan egy évvel később is az egyszer használatos műanyagok elkerülése volt a legnépszerűbb lépés a hulladék csökkentésére és a fenntarthatóság iránti elkötelezettség bizonyítására. A megkérdezettek 61%-a vallotta, hogy csökkentette ezeknek az eszközöknek a használatát. A szezonalitás figyelembe vétele (49%) és a helyi termékek vásárlása (45%) a következő két nagy területe a fenntartható fogyasztói magatartásnak.
Az egyszer használatos műanyagoknak leáldozóban. Towfiqu barbhuiya I Unsplash
Bár a korábbi eredményekhez képest kissé alacsonyabb, de még mindig jelentős azoknak a vásárlóknak a száma, akik számára kulcsfontosságúak az etikai és fenntarthatósági kérdések, és a megkérdezettek csaknem egyharmada abbahagyta bizonyos márkák termékeinek fogyasztását, ha kiderült róluk, hogy sértik ezeket az elveket.
Miért nem élünk fenntarthatóan?
Három fő oka van annak, ha valaki nem foglalkozik a környezet védelmével. Az érdeklődés hiánya vezeti a listát 22%-kal, különösen a húsfogyasztást illetően. Míg azonban egyesek azt mondják, hogy szívesen áttérnének a megújuló energiára, és több helyi terméket vásárolnának, ezt túl drágának, vagy nehéznek érzik megvalósítani. Az extra költségek jelentik a változtatás második legnagyobb akadályát (16%), ezt pedig szorosan követi az információk hiánya (15%). A válaszadók 34%-ának nem áll elegendő információ a rendelkezésére ahhoz, hogy előnyben részesíthesse a fenntarthatóságra törekvő márkákat.
A ruhaiparban kiemelten fontos a fenntarthatóság. Artem Beliaikin I Unsplash
Az elvárás, hogy egy márka fenntartható legyen a ruházati és az élelmiszermárkákat érinti leginkább (58% és 48%). Ezeket követi a szépségipar (34%), majd a háztartási eszközök (29%).
Melyek a legfontosabb környezeti és etikai értékek?
A különböző kategóriákon átível néhány olyan érték, ami különösen fontosnak látszik a márkaválasztásban a fogyasztók számára. A hulladékcsökkentés és a fenntartható csomagolás a lista elején áll, és a márkák kisebb karbonlábnyomra való törekvését is nagyra értékelik. A vásárlók körülbelül kétharmada figyel az etikus munkavégzésre és az emberi jogi kérdésekre, amikor ruhákat és lábbeliket vásárol. Ugyanilyen aggodalomra ad okot az étteremben étkezés és (az elmúlt évben jelentős mértékben megnövekedett) elvitelre való vásárlás és a kiszállítás. Mindemellett valamennyi kategóriában fontos a biodiverzitás, a víz és más természeti erőforrások megőrzésére irányuló erőfeszítések.
Több információra van szüksége a fogyasztóknak a tudatos döntésekhez. Boxed Water Is Better I Unsplash
Mire van szükségük a fenntartható életmódhoz?
A márkák segítségére. Arra, hogy csökkentsék a csomagolásaikat és a műanyag-használatot (64%). Fontos emellett az újrahasznosítás és a hulladékkezelés is, és a tiszta kommunikáció a termékeket illetően.
És bár a vállalatok azt gondolják, a fogyasztók kizárólag tőlük várják el, hogy változtassanak, a válaszadók fele hajlandó lenne nagyobb felelősséget vállalni döntései során és többet fizetni a termékekért, ha megfelelő információkkal rendelkezne, többek között arról, hogy hogyan lehet a termékeket és csomagolásukat szelektíven gyűjteni, újrahasznosítani, illetve megjavítani.

Fenntartható luxus: lehetséges?
Talán azt már nem kell bizonygatnunk, hogy nem csak a hippikommunák lehetnek fenntarthatóak, azonban még mindig sokak fejében a fenntarthatóság a lemondással, ez pedig a hiányérzettel párosul, tehát a luxus és a kényeztetés ellentéte. Mennyi alapja van ennek a feltételezésnek? Tényleg nem lehet fenntartható, ami luxus?
.jpg)
Fenntarthatóság a szépségiparban
A bolygó és az emberiség jövője bizonytalan – az ENSZ előrejelzései szerint a világ népessége 2050-re várhatóan eléri a 9 milliárd főt, a Föld átlaghőmérséklete folyamatosan emelkedik, és úgy tűnik, nem tudjuk betartani a Párizsi egyezményt. Óceánjaink savasodnak, az extrém időjárási jelenségek sűrűsödnek, az emberek anyagi javak iránti vágya azonban nem csillapodik. A márkáknak kell lépniük, hogy kielégítsék a vásárlók igényeit, úgy, hogy működésükkel nem károsítják a környezetet tovább. Nézzük, hogyan és mennyire törekszik a progresszív, inkluzív fenntarthatóság felé a szépségipar!