-min.jpg)
Igény és törekvés a fenntarthatóságra a nemzetközi konferenciákon: mi valódi és mi nem az? - MARESZ Event Touch kerekasztal
Március 8-án került megrendezésre a MARESZ rendezvénye, az Event Touch, ami egyszerre volt konferencia, kiállítótér, bemutató és gasztrobörze. Az eseményen majdnem 500 fő vett részt, köztük mi is, ráadásul Szabolcs nem csak szakmai partnerként képviselte a HihgVibes-t: ő moderálta a fenntarthatóságról szóló kerekasztalbeszélgetést, melyen Benyhe Ildikó, a CongressLine ügyvezető igazgatója, Békefi Anna, a Magyar Kongresszusi Iroda ügyvezetője, Klacsán Csaba, a WWF kommunikációs vezetője és Mészáros Attila, a Yettel vállalati kommunikációs igazgatója vett részt.
A kerekasztalbeszélgetésen elsősorban a nemzetközi konferenciák szempontjából vizsgálták meg a fenntarthatóságra való igényt, illetve a megoldások valódiságát a résztvevők. Abban mindannyian egyetértettek, hogy ahhoz, hogy ne greenwashingról, hanem tényleg zero waste – sőt, regeneratív – törekvésekről beszélhessünk, egy holisztikus szemléletmódot kell elsajátítania a teljes szakmának. „Jelenleg inkább részletmegoldásokat látunk” – vetette fel Szabolcs. „Mik lehetnek azok a nehézségek, amik megakadályozzák azt, hogy továbblépjünk?”
Anna külföldi tapasztalatait osztotta meg. A rendezvényszektor nagy elvárásokkal fordul a Kongresszusi Iroda felé: csatlakoznia kell a világszerte egyre fontosabbá váló célkitűzésekhez, mint amilyen a 2050-re nulla kibocsátást célzó vállalás. „Itthon sokszor úgy éljük meg, hogy bizonytalanok vagyunk benne, van-e igény a fenntarthatóságra, de szolgáltatói oldalról ez nem lehet kérdés, bele kell mennünk a témába. Mindennek része természetesen a kommunikáció, de ez nem jelenti azt, hogy megelégedhetünk olyan látszatmegoldásokkal, amik csak a kommunikációs felületeken működnek, a valóságban nem.”
Anna hozzátette, hogy az EU-ban már a regeneratív a kulcsszó, ez pedig egy olyan irány, ami nemcsak megszünteti a rombolást, hanem értéket is teremt.
Ildikó, akinek szintén értékes tapasztalatai vannak a nemzetközi események világában, egyetértett azzal, hogy ahhoz, hogy egy helyszín pályázhasson egy nagy eseményre, elengedhetetlen a fenntarthatósági gondolat mélysége. „Ennek része, hogy a rendezvény minden aspektusára valódi megoldásokat kínáljunk, legyen az hulladékkezelés, catering, közlekedés, stb.”
Csaba a karbonlábnyommegváltás szempontjából értékelte az európai színteret: elmondta, hogy elsősorban a nemzetközi konferenciák váltják meg károsanyag-kibocsátásukat, vannak, akik a teljes rendezvény, mások csak az utaztatás hatásait. „Minden megkeresést igyekszünk eltolni a klasszikus offszet felől az élőhely-rekonstrukciós projektjeink irányába, hiszen ezek sokkal komplexebb megoldást jelentenek a károsanyag-kibocsátás szintén igen komplex problémájára.”
Az elmúlt 5-6 évben a hazai tudományos szakmai rendezvények piacán is megjelent az igény a fenntarthatóságra, a szervezők részéről elvárás az elmozdulás. Fontos szempont azonban, hogy a résztvevők ne szenvedjenek hátrányt a fenntartható megoldások miatt, és értsék, hogy miért változnak azok a dolgok, amikhez hozzászoktak.
Csaba megerősítette Szabolcs véleményét, miszerint az edukáció a legfontosabb ebben – nemcsak a rendezvényen, hanem az elő-és utókommunikáció során is. „Ha nincs megértés, az látszatmegoldásokhoz vezet” – tette hozzá a WWF kommunikációs vezetője.
„El kell döntenünk, hogy azért csináljuk, mert magánemberként beláttuk, hogy nem folytatható a világ felélése, vagy azért mert jó marketing eszköz. Ez radikálisnak tűnhet, de ki kell mondanunk, hogy egy olyan korszak vár ránk, amiben le kell mondanunk dolgokról. De az emberi kapcsolatokat, a megszokott rendezvényeket nem kell elveszítenünk emiatt. Meg kell értenünk a helyzetet, a problémákat, és olyan megoldást találni, ami nem vesz el az emberi élményekből és a rendezvények jó hozadékaiból, és egyúttal regeneratív is”– tette hozzá Anna.
Attila ügyféloldalról válaszolt arra a kérdésre, itthon mennyire van igény a fenntartható megoldásokra: „Aki járt már nálunk, az tudja, hogy nem azért hozunk döntéseket zöld elvek mentén, mert ez egy elvárás, ami a headquarterből érkezik. Egyszerűen a céges kultúra része ez a gondolkodás. Az egész munkahely így épül fel több mint egy évtizede, így nem is kérdés, hogy a rendezvényeink is. És várjuk is az ügynökségi támogatói oldalt!”
Köszönjük a beszélgetést!

Aki nem érdeklődik őszintén a fenntarthatóság iránt, az nem lesz az ügyfelünk
A Rádió Café fenntarthatósági magazinjának vendége volt Gyuri, a HighVibes társalapítója, ahol az A holnap tegnapja című műsor vezetőjével, a saját bevallása szerint is “fenntarthatóság-őrült” Nyul Zsuzsival járták körbe, hogyan is néz ki a valóságban egy zero waste rendezvényszervező cég munkája.

UNICEO Leaders meeting: „Mindenki elvárja, hogy egy rendezvénynek hatása legyen”
A CSR és fenntarthatóság témája köré épülő kerekasztal-beszélgetésen lett kulcsszó az „impact”, de szerintünk a teljes eseményt összefoglalja. Hatással vagyunk egymásra, miközben ránk is hatással van a külvilág. Megálltunk egy pillanatra, hogy előretekintsünk, és együtt találjunk választ arra, hogyan tovább.

Edukáció fesztiválhangulatban, szervezői felelősség és a zöld rendezvények jövője
Amikor összeül a Sziget Fesztivál fenntarthatósági menedzsere, az ország első zero waste rendezvénycégének, a HighVibes-nak a társtulajdonosa és a WWF Magyarország adományszervezési, marketing és kommunikációs vezetője, akkor sok kérdésre kapunk választ. És még több merül fel. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat, ami az ügyfeleinkben, az olvasóinkban és sokszor bennünk is megfogalmazódik, és amire közösen adtunk választ a WWF Lételem podcastjében. A többire pedig majd a jövő tapasztalatai válaszolnak.