
Így tedd fenntarthatóbbá a céged!
Ahhoz, hogy az olyan egyre sürgetőbb problémákkal, mint amilyen az éghajlatváltozás és az erőforrásaink kimerülése fel tudjuk venni a harcot, alapjaiban kell átgondolnunk az iparosodott társadalmunk üzleti megközelítéseit. Az egyik ígéretes modell, mely a jövő kapitalizmusának alapja lehet, a körforgásos gazdaság. Ennek lényege, hogy ahelyett, hogy az alapanyagokat egyszer felhasználnánk, majd eldobnánk, a vállalatok visszaforgatják az erőforrásaikat és újra és újra hasznosítják azokat. Elméletben jól működik, de vajon gyakorlatban is fog?
A Harvard Business Review-ban megjelent tanulmányban a kutatók több éves tapasztalataikat tették közzé arról, hogyan lehet megvalósítani a körforgásos gazdaságot (CE – circular economy) vállalati szinten. Négy lépést határoztak meg, melyek a fizikai erőforrások mellett a monetáris megtérülést és az ügyfelek perspektíváját is bevonják a folyamatba.
Első lépés: Zárd be a kört!
A körforgás első lépése mindenképp a kör bezárása. Át kell térni a craddle-to-grave lineáris ellátási láncról a craddle-to-craddle körkörös értékláncra. A hurok lezárható a termékek közvetlen újrafelhasználásával, hagyományos újrafeldolgozással, felújítással vagy a biológiai lebomlás segítségével. Ez a lépés nem könnyű, fontos, hogy a következő két pont a helyén legyen:
1. Intelligens terméktervezés
A modularitás, a reverzibilis technikák és a vegyített anyagok elkerülése fontos elemei a terméktervezésnek, ha a kör bezárása a cél. Le kell egyszerűsíteni az összeszerelést és a szétszerelést, hogy elősegíthesd a termék élettartama végén történő újrahasználását. Míg a telefongyártók többsége ragasztót és kompozit anyagokat használ - ami megnehezíti a telefon megfelelő újrafelhasználását vagy akár újrahasznosítását -, a holland Fairphone cég egy moduláris okostelefont tervezett, amely hét, nem ragasztott elemből áll. Az eredmény: az egyszerű alkatrészeket, például a telefon akkumulátorát a felhasználók maguk is kicserélhetik, az összetettebb elemeket pedig szervizekben pótolják. A körkörös tervezés szoros együttműködést igényel a körkörös értéklánc összes partnerével, mivel valószínűtlen, hogy egyetlen vállalat az összes különféle tevékenységet (gyártás, visszavétel, szétszerelés stb.) egyedül meg tudja valósítani.
Fotó: Techcrunch.com
2. Szoros együttműködés
Az együttműködés célja egy átfogó, közös érték létrehozása. Ez kihívást jelent, mivel a vállalatok általában nincsenek kapcsolatban az ellátási lánc összes tagjával, inkább csak a közvetlen beszállítói vagy vevői kapcsolatokra koncentrálnak. A svájci szövetgyártó, a Schoeller gyorsan megtanulta, hogy a körkörös munkaruha-ipar megvalósítása (az ügyfelek egy bizonyos ideig bérelnek munkaruhákat, majd visszaadják azokat újrafelhasználásra) lehetetlen szoros és mindenkire kiterjedő együttműködés nélkül. A körforgás minden egyes eleméről részletes információkat kell tudnunk. A Schoeller hét partnerrel épített fel egy körkörös ökoszisztémát, ami a wear 2 wear nevet kapta, és alapelve, hogy minden partner azonos céltudattal rendelkezik.
A wear 2 wear működési elve.
Második lépés: Fejleszd a kört!
Ez az a lépés, mely biztosítja, hogy a modell hozzájáruljon a környezeti problémák megoldásához azzal, hogy csökkenti a felhasznált erőforrások mennyiségét és lelassítja áramlásukat. Ide tartoznak az olyan elemek, mint amilyen a javíthatóság, a helyi termelés és a megújuló energiák felhasználása.
Ahhoz, hogy a fejlesztést elkezdhessük, el kell merülnünk saját és partnereink működésében, gyártási folyamatainkban és a vásárlói tevékenységekben is. Így mérhetjük fel egy ciklus teljes ökológiai lábnyomát. Ez a holisztikus nézet olyan kompromisszumokhoz vezethet, melyeket gyakran nem könnyű meglépni. Lehet, hogy egy adott anyag csökkenti a vállalat környezeti lábnyomát, de növelheti az ökoszisztéma egy másik vállalatának technikai költségeit. Olyan megoldásokat kell találnunk, melyek a legjobbak a környezet számára, miközben az az egyes vállalatok igényeit is figyelembe vesszük.
A technológia segíthet. A Schoeller és partnerei intelligens eszközöket, például rádiófrekvenciás azonosító (RFID) kódokat integráltak a munkaruházatokba, amelyek lehetővé tették számukra, hogy adatokat gyűjtsenek arról, hogy az ügyfelek hogyan használják a ruhákat. Így fejleszthetik folyamataikat és megakadályozhatják az elhasználódást. A Schoeller egyik partnere, a német fonalgyártó, Carl Weiske pedig PET palackokat használ alapanyagként, ezzel jelentősen csökkenteti egy rákkeltő anyag, az antimon felhasználását a gyártás során.
Harmadik lépés: Monetizálás
Miután lezártad és továbbfejlesztetted a kört, a következő sürgető kérdés, hogy hogyan tudod értékeit profittá tenni. Az egyik modell, ami segíthet ebben, a teljesítményalapú szerződéskötés, ami lényegében azt jelenti, hogy az ügyfelek csak a termék teljesítményéért fizetnek, magáért a termékért nem. A Signify - korábban Philips Lighting - nagyszerű példa erre. A villanykörték értékesítéséről a világítás szolgáltatásként történő értékesítésére tért át a cég. Így az ügyfelek pénzt takarítanak meg, hiszen csak az általuk használt világításért fizetnek, és megszabadulnak a kiégett izzók problémájától. Ennél is fontosabb, hogy a Signify megőrzi termékei felett az ellenőrzést, megkönnyítve ezzel az értékes anyagok visszaszerzését, miközben fenntartja a folyamatos ügyfélkapcsolatot. Mindenki nyer - a bolygót is beleértve.
A Signify „fény-bérlés” szolgáltatása. Forrás: Signify.com
A Fairphone egy másik innovatív bevételi modellt alkalmaz: az ügyfelek 20 és 40 dollár közötti összeget kapnak, amikor visszaadják telefonjukat. Kísérleteznek azonban ők is azzal, hogy a telefonálást, mint szolgáltatást értékesítik, ebben az esetben az ügyfelek nem veszik meg a készülékeket, hanem korlátozott ideig bérlik azokat.
Csak a piac tudja megmondani, hogy melyik bevételi modell a legalkalmasabb a te cégednek, érdemes többel kísérletezni, mielőtt választasz. Meg kell szakítanod az iparág domináns logikáját, és ki kell dolgoznod egy radikálisan új bevételi modellt. Ez még a nagyon nyitott gondolkodású vezetők számára is komoly kihívás. Másodszor, elegendő időt kell fordítanod a bevételi modell létrehozására. Számos vállalat tesz nagy erőfeszítéseket az első osztályú technológiák, termékek és folyamatok kifejlesztésében, de gyakran megfeledkeznek a megfelelő bevételi modell kidolgozásáról. Pedig ez a lépés sem kevésbé fontos, mint a korábbiak, sőt.
Negyedik lépés: Bővülj!
A körkörös működés nem jelent korlátot, teremthetünk további értékeket anélkül, hogy feladnának a CE elveit. Például azáltal, hogy nemcsak a terméket, hanem egy teljes élményt kínálunk ügyfeleinknek. A kaliforniai székhelyű Patagónia világszerte ismert értékesítési szokásairól. Olyan erős márkaimázst épített fel, hogy termékei megvásárlása felér egy klímavédelmi nyilatkozat aláírásával. És nemcsak termékeket, hanem szolgáltatásokat is árulnak: Worn Wear nevű programjuk keretében javítják a hibás ruhadarabokat, és a viszonteladásban is segítenek. A vállalat gyakran túllép hagyományos kiskereskedői szerepén - ügyfelei nevében lobbizik a környezetvédelmi jogszabályok és a közterületek védelme érdekében. Ennek eredményeként az ügyfelek hajlandóak magasabb árat fizetni a Patagonia termékekért, csak azért, hogy megmutassák: ők is részei annak a nagyobb célnak, amit a vállalat szolgál.
A Patagonia egyik plakátja, mellyel a klímaváltozás ellen küzd. Forrás: patagoniaworks.com
A körforgásos gazdaság önmagában nem oldja meg azokat a környezeti kihívásokat, amelyekkel szembesülünk. De hatalmas lépés lehet a helyes irányba. Az elinduláshoz pedig csak egyetlen kérdést kell feltenned magadnak: Mit tennél másképp, ha te felelnél az összes eladott terméked életútjáért?
Forrás: hbr.org
Borítókép: xedfstock/Getty Images

12 fenn- és megtartható újévi fogadalom cégeknek
Az Újév lehetőség a változásra, jó alkalom, hogy nyitott fülekre találjanak azok az elköteleződések, amik fontosak számunkra és a cég imázsépítése szempontjából. A zöld fogadalmak magasabb célt képviselnek, és az ennek eléréséért tett minden apró lépés összeköti az embereket. Ha pedig a munkaadó áll ki a fenntartható célkitűzések mellett, melyek nem légből kapott greenwasher mondatok, amik néhány nap alatt köddé válnak, hanem gondosan felépített SMART célok, az olyan pozitív légkört teremt, mind a belső, mind a külső érintettek számára, amit nem helyettesít semmilyen évindító akció.

Csomagolásmentes boltok, mindenütt!
A Zero Waste forradalom úttörői a csomagolásmentes boltok, amik egy fenntartható kiskereskedelmi lánccal teszik elérhetővé a magánemberek számára a tudatos vásárlást. Szerencsére egyre több helyen találhatsz ilyen üzletet, vidéken is, sőt, sokan már házhozszállítást is vállalnak!

Céges ajándék, ami #nemszemét
Ahogy egyre inkább beleástuk magunkat a fenntartható ajándékokba, azt vettük észre, hogy sokkal több gondoskodás elfér egy jutazsákban vagy egy ajándékkártyán, mint egy celofán csomagban. Egy zero waste ajándékhoz ugyanis elsősorban ötlet kell! Ha pedig ötletelsz, az azt jelenti, fontosak számodra a munkavállalóid – és persze a bolygó is – és nem a lehető legegyszerűbben igyekszel letudni a karácsonyi ajándékozást, hanem a lehető legjobban.