
Kisokos a GVH-tól: így ne ess a greenwashing hibájába!
„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több piacon is észlelte, hogy egyre elterjedtebb gyakorlat a termékek, szolgáltatások vagy a vállalkozás működésének környezetbarát, fenntartható jellegére utaló állításokkal történő népszerűsítése”– így indul az a 14 oldalas kisokos, ami a versenyhivatal tanácsait gyűjti össze ahhoz, hogy ne legyünk greenwasherek. Összefoglaltuk a legfontosabb pontokat!
A greenwashing, vagyis magyarul zöldre festés, olyan kommunikációs stratégiákat foglal magában, melyek a vállalkozást zöldebbnek tüntetik fel, mint amilyen valójában. Igen sok területen lehet magunkat zöldre mosni, nem is biztos, hogy mindig valótlant állítanak a greenwasher cégek. Ha például egy-egy apró zöld lépést arra használnak, hogy eltereljék a figyelmet a környezetszennyező működésükről, az is ebbe a kategóriába tartozik, ahogy egy jelzés, pecsét, címke vagy jelző nem megfelelő használata, illetve egy termék pozitív tulajdonságának az egész vállalatra való kivetítése is.
A fenntarthatósággal kapcsolatos állítások megfelelő, nem félrevezető, és bizonyíthatóan valós megfogalmazásához, illetve a tanúsító címkék helyes alkalmazásához ad tanácsokat a Versenyhivatal a dokumentumban, melyet itt érsz el.
Nem minden zöld, csak azért, mert ráírják!
A GVH tanácsai röviden összefoglalva a környezeti állításokkal kapcsolatban:
- Fogalmazz egyértelműen és konkrétan!
- Legyen világos és könnyen érthető az üzenet és a nyelvezet!
- Tedd egyértelművé, hogy az állítás mire vonatkozik!
- Ne túlozz!
- Legyél specifikus!
- Ne emelj ki olyan zöld jellemzőket, melyeket a jog garantál!
- Tudd igazolni az állításokat!
A dokumentum példákat is felsorol olyan állításokról, melyek egyre trendibbek, azonban sokan nincsenek tisztában a valódi jelentésükkel, így mindenre ráhúzzák, amire csak lehet. Ilyen például az újrahasznosítható és az újrahasznosított – illetve az ezek közötti különbség -, a „mentes”, az organikus és a bio, a lebomló, és még sorolhatnánk. A dokumentum sorolja is!
Fontos útmutató ez minden olyan cég számára, aki komolyan veszi a fenntarthatóság témakörét – ha nem tartod be a szabályokat, könnyen úgy tűnhet, hogy piaci érdekekből ferdítesz, még akkor is, ha ez nincs így. A másik oldalról pedig laikusként is érdemes elolvasni a tanácsokat, hiszen segítenek felismerni – és elkerülni - a greenwasher cégeket!

12 fenn- és megtartható újévi fogadalom cégeknek
Az Újév lehetőség a változásra, jó alkalom, hogy nyitott fülekre találjanak azok az elköteleződések, amik fontosak számunkra és a cég imázsépítése szempontjából. A zöld fogadalmak magasabb célt képviselnek, és az ennek eléréséért tett minden apró lépés összeköti az embereket. Ha pedig a munkaadó áll ki a fenntartható célkitűzések mellett, melyek nem légből kapott greenwasher mondatok, amik néhány nap alatt köddé válnak, hanem gondosan felépített SMART célok, az olyan pozitív légkört teremt, mind a belső, mind a külső érintettek számára, amit nem helyettesít semmilyen évindító akció.

Csomagolásmentes boltok, mindenütt!
A Zero Waste forradalom úttörői a csomagolásmentes boltok, amik egy fenntartható kiskereskedelmi lánccal teszik elérhetővé a magánemberek számára a tudatos vásárlást. Szerencsére egyre több helyen találhatsz ilyen üzletet, vidéken is, sőt, sokan már házhozszállítást is vállalnak!

Céges ajándék, ami #nemszemét
Ahogy egyre inkább beleástuk magunkat a fenntartható ajándékokba, azt vettük észre, hogy sokkal több gondoskodás elfér egy jutazsákban vagy egy ajándékkártyán, mint egy celofán csomagban. Egy zero waste ajándékhoz ugyanis elsősorban ötlet kell! Ha pedig ötletelsz, az azt jelenti, fontosak számodra a munkavállalóid – és persze a bolygó is – és nem a lehető legegyszerűbben igyekszel letudni a karácsonyi ajándékozást, hanem a lehető legjobban.