
Úton a fenntarthatóság felé – Adidas, Burger King, Amazon, Bacardi
Ma már minden márka üzleti tervében megjelennek a kitűzött környezetvédelmi célok, azonban az ígéretek még nem segítenek a bolygón. A nagyobb vállalatoknak talán még nehezebb áttérni a környezetbarát működésre, hiszen ehhez a termékfejlesztés mellett a teljes ellátási lánc átalakítása szükséges. Ők már megtették az első lépéseket.
100%-ban újrahasznosítható edzőcipőket tesztel az Adidas
A Business Insider adatai szerint évente körülbelül 23 milliárd edzőcipőt gyártanak le a világon, és 300 millió pártól szabadulnak meg a vásárlók. A megunt lábbelik mintegy 90%-a pedig a szeméttelepen végzi, hiszen többnyire műanyagból, gumiból és kőolajszármazékokból készülnek, így nem hasznosíthatóak újra. Ráadásul gyártásuk során ijesztően sok szén-dioxid termelődik.
Néhány márka azonban már elkezdett kísérletezni a fenntartható cipőkkel, többek között az Adidas is, aki a 2016-os, óceáni hulladékok felhasználásával gyártott modellek után, most hőre lágyuló poliuteránból (TPU) készült cipők piacra dobását tervezi.
Az UltraBoost DNA LOOP tehát más termékektől eltérően mindössze egy anyagot tartalmaz - még ragasztót sem használnak a cipő gyártása során - így az elhasznált párokat kimossák, majd egyszerűen ledarálják és megolvasztják, hogy új formába öntsék és ismét a polcokra tegyék őket.
A körkörös gazdaság kapujában a Burger King
A húsmentes hamburgerek és az Impossible Whopper – mely kizárólag fenntartható alapanyagokból készül – után, a Burger King a csomagolásával is irányt mutat a gyorséttermeknek. A vállalat nem rég jelentette be, hogy 2021-től kezdve újrafelhasználható csomagolásokat tesztelnek kiválasztott éttermeikben. Az átállásban a Loop startup segíti a céget, ők készítik a praktikus, többször felhasználható tárolókat, amiket a vásárlók felár fejében vehetnek meg. Ha visszaviszik a dobozokat, visszakapják az értük fizetett összeget.
Nem csak a Burger King működik együtt a körkörös gazdasági modellt szorgalmazó startuppal. A McDonald’s jövőre újrahasználható poharakkal fog kísérletezni, de kávéház-láncok is csatlakoztak már a kialakuló trendhez.
Mesterséges intelligenciával csomagol az Amazon
Jeff Bezos e-kereskedelmi cégének, a piac egyik legnagyobb szereplőjeként, nagy felelőssége van a fenntartható üzleti működést illetően. Az egyik fő hulladékforrás, a csomagolás, már 2008 óta foglalkoztatja az Amazon vezetőjét. Ma már teljesen újrahasznosítható anyagokkal dolgoznak, az elmúlt öt évben pedig mesterséges intelligencia segítségével igyekeztek csökkenteni a csomagolás mennyiségét. Ez alatt az idő alatt 33%-kal sikerült redukálni a keletkező hulladékot, ezzel több mint 915 000 tonna - 1,6 millió doboznyi – csomagolóanyagot spóroltak meg.
Az Amazon a mesterséges intelligenciát egy felhőalapú alkalmazás, a SageMaker segítségével fejlesztette. Az AI automatikusan képes optimalizálni a csomagolást, minden csomagra külön terveket készít.
Komposztálható palackok a Bacarditól
2023-ra tervezi piacra dobni a lebomló csomagolásokat az italgyártó cég. A terv szerint ezzel évente 80 millió palacktól, vagyis 3000 tonna műanyagtól szabadítják meg a bolygót. A Danimer Scientific segítségével megalkotott palackok repce-, pálma- és szójamagvakból készülnek és 18 hónap alatt bomlanak le, ha komposztálóba, az óceánokba vagy szerves talajra kerülnek. A Bacardi által idézett forrás szerint egy hagyományos palacknak ehhez 400-500 év kell, ráadásul mikroműanyagokat hagynak hátra, amik egyelőre megoldatlan problémát jelentenek.
A növényi alapanyag lehetővé teszi, hogy a cég megoldja az iparág egyik legnagyobb kihívását: a palackok műanyag bélését is kiválthatja az új polimer.
Forrás: triplepundit.com

Esettanulmány: Vitorlásverseny fenntarthatóan
Az óceán és a klíma kéz a kézben járnak, nemcsak a természetben, hanem a The Ocean Race fenntarthatósági programjában is, mely a Racing with Purpose nevet kapta. Az éghajlat-pozitív verseny gyakorlati megközelítéseiről Meegan Jones írt cikket nem rég, ezt hoztuk el nektek. Mert az ördög a részletekben rejlik.

Trendek, problémák és lehetséges eszközök az élelmiszeriparban: A WWF előrejelzései 2021-re
A World Wildlife Fund minden évben meghatározza és közzéteszi azoknak a globális kérdéseknek, trendeknek és eszközöknek a listáját, melyek leginkább befolyásolják a következő év gazdaságát, az élelmiszeriparra koncentrálva. Nemrég jelent meg a 2021-re vonatkozó összefoglaló. Ez persze csak előrejelzés, a valóságban sok minden változhat: a lista célja a tudatosság megteremtése, valamint gondolkodásunk és cselekedeteink megváltoztatása a környezettudatosabb jövőért.

Egy fenntartható piac vezetői - 2020
A GlobeScan egy olyan felmérés, ami 1997 óta évről évre összeveti a szakértők véleményét, arról, hogy hogyan teljesítenek a piacvezető vállalatok és szervezetek a fenntartható fejlődés terén. Idén május és július között végezték el a kutatást, az elmúlt évtizedek legnagyobb közegészségügyi krízishelyzetének kellős közepén. A már megszokott gazdasági-társadalmi kérdések mellett a COVID-19-el kapcsolatban is feltett néhányat a felmérést végző ERM szervezet. Hogyan befolyásolta a fenntarthatósági terveket és a vezetői lépéseket ez a váratlan bizonytalanság?