
Úton a fenntarthatóság felé – Harley Davidson, Bank of the West, VF Corporation
Az, hogy egy termék vagy szolgáltatás környezetbarát, ma már nem egyedi előny (USP, unique selling point). A kis cégektől kezdve az ismert óriásvállalatokig egyre több piaci szereplő tekint átfogó értékként a fenntarthatóságra, eszerint alakítják át működésüket, választják ki befektetéseiket és fejlesztik termékeiket. Cikksorozatunkban elsősorban nagyvállalatokkal foglalkozunk: a közismertséggel ugyanis az útmutatás felelőssége jár, ezért kiemelten fontos, hogy a piacvezető szereplők is a fenntarthatóság felé haladjanak, a kisebb vállalati, szervezeti és egyéni kezdeményezések zászlóvivőjeként.
E-biciklik a Harley Davidsontól
A The Rewire nevet viselő 2020-as üzleti stratégia keretében igyekszik ésszerűsíteni működését a Harley Davidson, miközben ikonikus motorkerékpárjaik fogyasztását is korlátozni tervezik. A kitűzött cél 5 l/100 km, ami igen nagy változást jelentene! Ez azonban csak a fenntarthatósági jéghegy csúcsa lehet a 117 éves vállalat stratégiájában. A cég célcsoportjáról valószínűleg nem a környezetbarát termékek aktív keresői ugranak be elsőre, épp ezért komoly feladat elé néz a márka, ha elkötelezett motorosokat terel ebbe az irányba. Márpedig pontosan ezt teszi: amellett, hogy az új generációkra is gondol, már meglévő vásárlói számára is lehetővé teszi a kompromisszum nélküli környezetvédelmet. Mert egy Harley motor akkor is Harley motor, ha elektromos. Erről árulkodik a 2020 Live Wire modell, ami igen távol áll a környezetbarát termékek sztereotípiáitól.
Már meglévő közönségén kívül azonban új irányokba is nyit a Harley. Nem rég bemutatta a cég első elektromos kerékpárját, ami egyszerre testesíti meg a jövőt és képviseli a múltat: az elektromos biciklit ugyanis az első, 1903-ban piacra dobott Harley ihlette.
A motorkerékpár-gyártó cég ezzel a Serial 1 modellel egy fenntarthatóbb jövő felé nyit. A vállalat nem titkolt célja, hogy az új Harley-generációt az e-biciklik szeretetére nevelje, miközben nem veszíti el rebellis imázsát. A környezetvédelem ugyanis menő!
Egy bankkártya, ami tudatossá tesz
A kaliforniai Bank of the West állt elő a tudatosságra nevelő bankkártyával, aminek segítségével a használói nyomon követhetik, hogy vásárlásaik mekkora karbonkibocsátással járnak. Emellett a bank a kártyahasználatból származó bevételeinek 1%-át környezetvédelmi célokra fordítja.
Az idei évben a pénzintézetek is megérezték a világgazdaságra jellemző bizonytalanságot. A Bank of the West olyan megoldást keresett, melyben együtt dolgozhat a fogyasztókkal a környezetterhelés csökkentésén. A jótékony bankfióknak nincs számlavezetési díja, így tényleg bárki megteheti az első lépést a fenntarthatóság felé: tudatos fogyasztóvá válhat.
A bank a 1 Percent for the Planet non-profit szervezettel működik együtt a projekt során.
A Timberland ruhamárka anyavállalata parkokat épít
Talán a VF Corporation név hallatára nem ugrik be, melyik piaci szereplőről is van szó, de a ruházati márkákat, amik a cég alá tartoznak, már biztosan ismered: az EastPak, a JansSport, a Napapihri, a The North Face és a Timberland anyavállalatáról van szó. Az óriáscég olyan fejlesztésekbe fogott, ami a vírus idején különösen időszerű: városi parkokba fektet.
A VF Corporation márkái. Fotó: seekingalpha.com
Egy nonprofit szervezet kutatása szerint minden harmadik amerikainak, tehát mintegy 100 millió embernek nélkülöznie kell a zöld környezetet, mert nincs lakhelye közelében park. Ebből a száz millió főből 28 millió gyerek.
Ezért fogott össze a VF és a The Trust for Public Land. A ruházati márka fél millió dollárral támogatta a szervezet munkáját, ebből az összegből négy államban épülnek majd új parkok és bővülnek a régiek.
Forrás: triplepundit.com

Csak zölden épülhet újra a gazdaság a pandémia után
A járványhelyzet olyan gazdasági kihívásokat és soha nem látott lehetőségeket hozott a felszínre, amiket nem hagyhatunk figyelmen kívül, akkor sem, amikor már nem kell a karantén és a távolságtartás miatt aggódnunk. Az életvitelünket nem tudjuk tovább fenntartani, a jövő gazdasága csak a fenntarthatóság alapkövein állhat stabilan.

Egy fenntartható piac vezetői - 2020
A GlobeScan egy olyan felmérés, ami 1997 óta évről évre összeveti a szakértők véleményét, arról, hogy hogyan teljesítenek a piacvezető vállalatok és szervezetek a fenntartható fejlődés terén. Idén május és július között végezték el a kutatást, az elmúlt évtizedek legnagyobb közegészségügyi krízishelyzetének kellős közepén. A már megszokott gazdasági-társadalmi kérdések mellett a COVID-19-el kapcsolatban is feltett néhányat a felmérést végző ERM szervezet. Hogyan befolyásolta a fenntarthatósági terveket és a vezetői lépéseket ez a váratlan bizonytalanság?

Úton a fenntarthatóság felé – Adidas, Burger King, Amazon, Bacardi
Ma már minden márka üzleti tervében megjelennek a kitűzött környezetvédelmi célok, azonban az ígéretek még nem segítenek a bolygón. A nagyobb vállalatoknak talán még nehezebb áttérni a környezetbarát működésre, hiszen ehhez a termékfejlesztés mellett a teljes ellátási lánc átalakítása szükséges. Ők már megtették az első lépéseket.