
Well-being Best practice #2
Seres Niki – Telenor: A belső kommunikáció monitorán keresztül
Well-being brunch eseményünk szakértői alaposan megvitatták a HR szakma kihívásait, azonban sok olyan visszajelzést kaptunk tőletek, hogy több konkrét gyakorlati tippre lenne szükségetek. Ezért indítottuk el Best Practice sorozatunkat, mely során gyakorló HR szakembereket kérünk fel vezető cégektől, hogy osszák meg, ők hogyan küzdenek meg a Covid-válsággal járó kihívásokkal.
Seres Niki neve nem ismeretlen a HR világában: a Telenor belső kommunikációs vezetője elismert szakértő és tréner, fő kutatási területe a motiváció, a megtartás és a munkavállalói élmény, illetve a jelenkor kommunikációs kihívásai. Nem is lehetne jobb tanulmánynak a szemtanúja, mint egy járványhelyzet.
„A belső kommunikáció sokkal több, mint információátadás. Folyamatos kapcsolatban vagyunk a kollégákkal, bevonjuk őket, elköteleződést építünk. Figyelünk arra, hogy a dolgozók jól legyenek, jól érezzék magukat a munkahelyükön és jól tudjanak együttműködni” – magyarázta Niki.
Az 1400 fős cég kultúrájának alapja a „people first” szemlélet, melynek fő motívuma az őszinteség és a bevonás. „Akkor tudjuk, hogy mire van szüksége a kollégáknak, ha van köztünk egy folyamatos párbeszéd. Hatékony, működő platformok kellenek, hogy valódi interaktivitást generáljunk. Amellett, hogy a vezetők és a belső kommunikációs csapat is mindig elérhetőek, több olyan eseményünk is van, ahol a munkatársak bátran és nyíltan kérdezhetnek. A HR vezetőnk havi/kéthavi rendszerességgel fórumot tart, a CEO-nk minden héten külön alkalmat dedikál a munkatársakkal való egyeztetésre.”
A probléma
A járvány megjelenése után kis idővel Nikiék érezték, hogy az online térben kezd szétesni a korábban gondosan felépített kultúra. „Éreztük, hogy a kollégák elfáradtak. Szótlanabbak lettek, nem kapcsoltak kamerát és egyre nehezebben tudtunk kapcsolódni egymással. A második hullám alatt a személyes traumák, a veszteségek is egyre több dolgozót érintettek, sokan képtelenek voltak megnyílni. Előfordult olyan is, amikor néhány kollégával javában folyt a napi szokásos kommunikáció és a hatékony munka, miközben nem tudtunk arról, hogy családi fronton a COVID következményeiből adódóan komoly egészségügyi problémákat kellett kezelniük.”
Egy ebben az időszakban készült belső munkavállalói felmérésben a dolgozók nagy százalékban azt jelezték vissza, hogy izolálódtak, nincsenek egyensúlyban, és emiatt akár nehezebben is teljesítenek. Előfordult, hogy magukba fordultak, nem beszélgettek és nem osztották meg egymással a problémáikat, pedig ha tudták volna, hogy nincsenek ezekkel egyedül, talán könnyebb lett volna megbirkózni a nehézségekkel.
A válasz
Garden Office
„Még az első hullám alatt, dolgozói kezdeményezés alapján létre hoztunk a Telenor Ház kertjében egy wifi-eléréssel rendelkező kültéri irodát, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között tudjanak dolgozni a kollégák.” A Garden Office sajátossága, hogy költséghatékonysági szempontok miatt alacsony anyagi ráfordítással készült, és több kollégak lelkes és hatékony munkáját dicséri.
A Garden Office
COVID Fórum
A Telenornál a karantén idején több ízben szerveztek a kollégáknak infektológust bevonó, és tapasztalatmegosztó fórumokat is. Az infektológus naprakész információkkal és tanácsokkal látta el a kérdező és érdeklődő munkatársakat, a tapasztalatmegosztó fórumon pedig a saját kollégáik meséltek arról, hogy ki mit, hogyan élt meg, és hogy kinek mi segített.A járványlegmélyebb bugyrában, Niki és munkatársai arra kérték a kollégákat, hogy aki szívesen beszámolna a többieknek arról, hogy min ment keresztül, bátran tegye meg. Voltak, akik nem értették, hogy miért van szükség a sok esetben szigorú biztonsági intézkedésekre, túlzónak tartották a maszkhasználatot, és úgy érezték, hogy el van túlozva a helyzet, miközben voltak olyanok is, akik testközelből élték át a vírus veszélyes oldalát.
„Azért beszélgettünk ezekről a nehéz helyzetekről, hogy aki volt olyan szerencsés, hogy nem találkozott a járvány árnyoldalával, az meghallgathassa azt, aki viszont komolyan nehézségen vagy traumán ment keresztül. Fontos, hogy a kollégák azonosulni tudjanak egymással és megértsék a másik helyzetét, álláspontját.”
Belső segítség
Amikor a rendszeresen kiküldött dolgozói elégedettségi kérdőív eredményei romlani kezdtek, Nikiék egy célzott mentálhigiénés kérdőívvel mérték fel a szervezet és a kollégák állapotát. Stresszkezeléssel, traumákkal kapcsolatos előadásokat tartottak, amiket több százan néztek meg. Ezzel párhuzamosan relaxációs hétfői napindítókat szerveztek, melyeken gyakorlati tippekkel segítették a kollégákat a napi stressz kezelésében. A felülről jövő kezdeményezések mellett pedig megkérték a munkatársakat, hogy segítsenek egymásnak: adják át azokat a rutinokat, amik nekik segítséget jelentenek. Így lett a Telenornak könyvklubja és mindfulness szakköre is.
Employee Assistant Program (EAP)
Az EAP keretében a dolgozók és a velük egy háztartásban élő családtagjaik szinte bármilyen problémával (pénzügyi, jogi, egészségügyi, lelki, magánéleti, stb.) kapcsolatban kérhetnek anonim segítséget egy forródróton keresztül. A céges tennivalókon túl a kollégákat számtalan probléma foglalkoztatja és nehezítheti meg a mindennapjaikat. Ezzel a programmal ezekben a kérdéses ügyekben szeretne a cég segítséget nyújtani.
Krízisből erő
Kifelé a harmadik hullámból, Endrei-Kiss Judit, a Telenor HR vezérigazható-helyettesénekközreműködésével egy olyan beszélgetéssorozat ötlete körvonalazódott, melyben arra szerették volna felhívni mind a saját dolgozóik, mind a szélesebb közönség figyelmét, hogy mit tanulhattunk az elmúlt másfél év viszontagságaikból. Judit és Al Ghaoui Hesna újságíró, riporter, félelemkutató „Krízisből erő - az újranyitás lélektana” címen egy 5+1 részes online videósorozatothívott életre, melyben beszélgetőpartnereik történetein keresztül mutatták meg, hogy egy krízis nemcsak földhöz vágni tudja az embert, hanem felemelni is.
Ha szeretnél még többet megtudni a Telenor belső kommunikációjáról és a vállalati elköteleződés növelésről, keress meg minket és szívesen összekötünk Nikivel! Ha pedig te is megosztanád saját HR-es tapasztalataidat, írj Pankának a panka@highvibes.com e-mail címre!

WHO: Tenni kell a klímaváltozás mentális terhei ellen
A klímaszorongás valós jelenség, a természeti katasztrófák és a bolygó pusztulása pedig más mentális betegségeknek is melegágya, legyenek azok már létezőek, vagy hívja őket elő maga a környezeti krízis. A WHO is felismerte a problémát, és nemcsak felismerte, hanem egy 17 oldalas javaslatrendszert is kidolgozott a kezelésére.

Motiváció? Januárban? Az valami pokémon?
Még érezzük a szánkban a szilveszteri lencsefőzelék ízét, és épp csak elterülünk a kanapén, hogy kipihenjük a karácsonyt, amikor ránk rúgja az ajtót a január. A szürke hétköznapok kollektív traumája csak úgy kerülhető el, ha elérjük, hogy mindenki szeressen dolgozni! Ehhez pedig csak egy jó munkahely kell. Nem úgy jó, hogy sokat fizet kevés munkáért, és nem is úgy, hogy elég délre beérni. Rengeteg rétege van egy motivált csapatnak, és a Maslow-piramis már rég nem írja le, hogy mik ezek. A kutatások és tapasztalatok viszont igen.

Well-being Best practice #1
Well-being brunch eseményünk szakértői alaposan megvitatták a HR szakma kihívásait, azonban sok olyan visszajelzést kaptunk tőletek, hogy több konkrét gyakorlati tippre lenne szükségetek. Ezért indítottuk el Best Practice sorozatunkat, mely során gyakorló HR szakembereket kérünk fel vezető cégektől, hogy osszák meg, ők hogyan küzdenek meg a Covid válsággal járó kihívásokkal.